Kako logoterapija pomaže u svakodnevnom životu?
Kako logoterapija pomaže u svakodnevnom životu?

Logoterapija je psihoterapijski pravac koji je pokrenuo austrijski psihijatar Viktor Frankl. Više o pozadini logoterapije možeš pročitati ovdje. U ovom članku govorimo o dvije glavne logoterapijske tehnike i o tome kako logoterapijske ideje primijeniti u svakodnevnom životu.

Logoterapija u primjeni

Logoterapija obuhvaća niz metoda koje su usmjerene na volju za smislom. One funkcioniraju po jednom Franklovu pravilu koje možemo prikazati ovako:

A ↗ X ↘ B

Drugim riječima, put od A do B najčešće nije ravan, nego vodi preko nekog X, preko nečega ili nekoga drugog.

Primjena glavnih logoterapijskih alata obično podrazumijeva vodstvo logoterapeuta. Ipak, Frankl je smatrao da neke metode u određenoj mjeri ljudi mogu primjenjivati i samostalno, u svakodnevnom životu. Tu se posebno ističu njegove dvije izvorne logoterapijske tehnike:

  1. derefleksija
  2. paradoksna intencija.

Derefleksija

Metoda derefleksije primjenjuje se kao odgovor na probleme tzv. hiper-intencije (pretjerane namjere) i hiper-refleksije (pretjeranog razmišljanja). U pozadini derefleksije nalazi se ideja o čovjekovoj sposobnosti sebedistanciranja i sebenadilaženja. Čovjek je jedinstveno biće koje ima urođenu sposobnost da se “odvoji” od sebe i svoje situacije te ih nadiđe. Tako on može kontrolirati na što će usredotočiti svoje misli i svoje snage.

Kako primijeniti derefleksiju?

Uz dovoljno svijesti, volje i discipline, svatko na sebi može primijeniti derefleksiju, a to najučinkovitije činimo kad pozornost okrećemo sa sebe samih na druge. Frankl je do tog zaključka došao promatrajući druge zatvorenike u koncentracijskom logoru. Oni koji su uspjeli očuvati zdrav duh pronalazili su način kako da se “odvoje” od vlastite situacije i da ne razmišljaju samo o tome kako im je teško. Umjesto toga, posvetili su se brizi za druge te čak i u takvim okolnostima tražili neko dobro koje mogu učiniti.

Izvor: Unsplash.com

Primjer: Recimo da si trener nogometne momčadi. Tvoj tim svakoj utakmici pristupa samo s jednom ciljem: pobijediti. Svi su igrači samo na to fokusirani. Međutim, unatoč kvaliteti, rezultati izostaju, a to kod igrača stvara frustraciju. Zbog toga sve više opada i kvaliteta igre. U takvoj situaciji mogao/la bi primijeniti metodu derefleksije tako da od svojih igrača tražiš da se fokusiraju na ono što mogu učiniti da drugi igrači s njima bolje igraju. Dakle da ne misle na pobjedu i osobne ciljeve, nego kako da svojom igrom pomognu drugim igračima da ostvare svoje ciljeve u igri. Ako se svi na taj način fokusiraju na osobni doprinos timu, svi će imati bolje uvjete za igru, čime će odmah porasti kvaliteta kolektivne igre. A tada se mogu očekivati i rezultati.

Paradoksna intencija

Metoda paradoksne intencije (ili obratne nakane) znači svjesno težiti onome što se grčevito nastoji izbjeći, pokušati činiti ono od čega se strahuje. I ovdje u pozadini imamo jednu posebnu ideju, a to je teorija o prkosnoj moći duha. Prema logoterapiji, čovjek je biće koje može reći ne svojim prirodnim porivima i nagonima.

Kako primijeniti paradoksnu intenciju?

Logoterapija nam predlaže da ovu metodu primjenjujemo uz pomoć humora, kada smo u stanju nasmijati se na vlastiti račun, to jest na račun svog straha. Kad imamo neki problem ili simptom, možemo razviti fobiju od toga da nam se on javi u određenim situacijama. Fobija nas potom sprečava da racionalno mislimo o tome čega se bojimo – i tako padamo u začarani krug. Paradoksna intencija može nam pomoći da razbijemo taj krug.

Primjer: Recimo da si student/ica i imaš problema s nastupom pred drugim ljudima. Kod svake takve situacije javlja ti se drhtanje ruku. Zbog toga razvijaš fobiju od drhtanja, a on ti se onda počne javljati i pri svakoj pomisli o nekom nastupu. Ako u takvoj situaciji želiš primijeniti tehniku paradoksne intencije, to bi mogao/la učiniti tako da se nasmiješ na svoj račun i odlučiš da ćeš svaki put dati sve od sebe da svima pokažeš koliko jako možeš drhtati. Prema dokumentiranim primjenama ove tehnike za taj konkretan problem, i fobija i simptomi mogli bi potpuno nestati u roku nekoliko tjedana.

“Čovjeku se može oduzeti sve, ali jedno ne: krajnja ljudska sloboda izbor vlastitog stajališta neovisno o okolnostima, izbor vlastitog puta.”

Viktor Frankl

3 puta do smisla života

Logoterapijske metode mogu biti izazovne za samostalnu primjenu. No postoje i drugi načini kako svatko može samostalno primijeniti ono što logoterapija govori o smislu života. Naime, Frankl je smatrao kako u životu postoje tri vrste vrijednosti ili tri načina za otkrivanje smisla života:

  1. stvaranje: Franklovim riječima, život pred tebe stavlja zadatke koje samo ti možeš obaviti. Fokusiranje na zadatke može pomoći sačuvati osjećaj smisla i u najtežim situacijama.
  2. doživljaj: Život ne čini samo rad, nego i iskustvo. U mnogim je situacijama važnije otvoriti se iskustvu nečega lijepog, poput umjetnosti ili prirode. A tu pripada i iskustvo susreta druge osobe.
  3. stav: Treći izvor vrijednosti i smisla u životu nalazimo u posebno izazovnim situacijama, poput neizbježne patnje. Čak ni u takvim okolnostima čovjek nije potpuno bespomoćan. Uvijek mu ostaje sloboda da odluči koji će stav zauzeti prema onome što ne može promijeniti. Od odgovora na to pitanje ovisit će to hoće li se osoba prepustiti beznađu i besmislu ili će pronaći način kako da se uzdigne nad svoje trenutne okolnosti.

Logoterapija: živjeti ovdje i sada

Sažeto, uvijek se trebaš pitati koji je tvoj zadatak – što je ono što ovdje i sada trebaš činiti. Osim zadataka, važan je i tvoj doživljaj stvarnosti – koliko duboko doživljavaš svijet oko sebe, ljepotu u njemu i susret s drugima. Treće, možda i najvažnije, trebaš znati da i u najtežim okolnostima zadržavaš svoju slobodu – slobodu da odabereš svoj stav prema onome što ne možeš promijeniti.

____________________________________________________________________________________________________________

Želiš znati više o tome kako primijeniti logoterapijske ideje u svakodnevici? Na pravom si mjestu!

Prijavi se na edukaciju Logoterapija: traganje za smislom i otkrij logoterapijske tehnike, testove i vježbe koji ti mogu pomoći da osiguraš svoju dozu smisla u privatnom i poslovnom životu.

Za sva pitanja javi nam se na kontakt.

Za više informacija o nadolazećim edukacijama, prati nas na webu i društvenim mrežama.

Podijeli
Preuzmi besplatni e-book
Prijavom na newsletter, dobivaš besplatni e-book.
Redovito ti stižu i korisni savjeti za osobni razvoj.

Sve informacije vezane uz zaštitu osobnih podataka možeš saznati ovdje.
Ime:
Prezime:
Email:
Kontaktiraj nas
Kontakt telefon: +385 91 525 6511
Ime:
Prezime:
Email:
Poruka:
Plaćanje
SVJETSKI SAVEZ MLADIH JUGOISTOČNA EUROPA

Davora Zbiljskog 28, 10 000 Zagreb

Ured: Vlaška 31, 10 000 Zagreb

OIB: 50632350819


Plaćanje možeš izvršiti na račun:
IBAN: HR0923400091511095361

Ili skeniraj barkod i unesi iznos:
QR code
Fiksni tečaj konverzije: 1€ = 7,53450kn
Dizajn i izrada
Regulus
Inkubator izvrsnosti. Sva prava pridržana 2022.