Ako imaš poteškoća s održavanjem koncentracije i ne znaš u čemu je problem s tvojom koncentracijom, onda imamo rješenje za tebe. Donosimo ti 3 najbolje vježbe koje će povećati tvoju koncentraciju.
Prema Rogeru W. Sperryju nastala je Teorija o desnoj i lijevoj strani mozga. Prema toj teoriji lijeva i desna strana su odvojene i obavljaju dvije različite funkcije.
Tako je lijeva strana povezana s usmjerenosti na detalje, logikom, pragmatičnosti, koncentracijom i brojkama. Desna strana povezana je s umjetnosti, kreativnošću, maštom, emocijama i sl.
Prema teoriji, ona strana mozga koja je dominantnija, bit će uspješnija u radnjama povezanima s njenom stranom.
Ipak, kako objasniti to da je kreativnost dio desne strane, a jezik, koji se smatra dijelom lijeve strane mozga, je ujedno poprilično kreativan?
Također, ljudi variraju u razini empatije (povezana s desnom stranom) i analitičnosti (povezana s lijevom stranom). Pojedinac može biti iznimno empatičan, a ujedno i analitičan.
To je jedan od pokazatelja da dominacija ne ovisi o lijevoj i desnoj strani mozga koje bi bile neovisne, već da se puni potencijal ostvaruje korištenjem obje strane mozga, ovisno o kojoj je radnji riječ.
Zato ako želiš povećati svoju koncentraciju moraš upregnuti i lijevu i desnu stranu mozga.
Fokusirano ili koncentrirano mišljenje nastaje kada:
Naša koncentracija je početna točka. Kada započinjemo s nekim novim zadatkom potrebno je potaknuti fokusirano mišljenje. To činimo npr. pripremom sadržaja, odabirom redoslijeda radnje, izradom to-do liste, planom rada, usmjerenošću na detalje, brojke/istraživanja/teoriju i dr.
Nakon koncentracije slijedi kreativnost kao lakše usvajanje novog znanja. Kreativnost potičemo kada novo znanje povezujemo s prijašnjim znanjem/iskustvom.
To možemo činiti: stvaranjem asocijacija, izradom umne mape, usmenim ponavljanjem ili jednostavno predahom.
Nakon kreativnosti opet slijedi koncentracija kao završni korak. Tu stvaramo temelj, potvrdu usvojenog i trajnu bazu znanja.
Npr. ako učimo za neki važan ispit možemo zamoliti nekog da nas ispita, ako se pripremamo za prezentaciju onda odradimo probu nastupa, snimimo se, zamolimo nekoga za povratnu informaciju i sl.
Zašto je potrebna izmjena koncentracije i kreativnosti?
Zato što previše koncentracije blokira kreativnost i dovodi nas do pristranost i ne omogućuje nam da mislimo van okvira i bolje uočavamo pogreške.
S druge strane, previše kreativnosti nam otežava usmjeriti se na nešto konkretno, a posebice na detalje.
Neke radnje koje povećavaju koncentraciju su:
Iako je priprema pola puta do veće koncentracije, postoje određene vježbe koje nam u tome mogu pomoći, a to su:
Vizualizacija je vježba koju možeš koristiti u bilo kojem trenutku kada se pokušavaš motivirati da napraviš nešto što često odgađaš. Vizualizacijom ćeš se pripremiti na moguće kradljivce vremena i demotivatore i znati unaprijed kako ih spriječiti.
Deep work je pojam koji je skovao Cal Newport. To je stanje duboke uronjenosti u zadatak i stanje potpune koncentracije u kojem si maknuo/la sve potencijalne smetnje kako bi se posvetio/la nekom kognitivno zahtjevnom zadatku
Deep work funkcionira tako da odrediš fiksno vrijeme za određeni kognitivno zahtjevan zadatak koji donosi dodanu vrijednost, ali te često obeshrabruje zbog svoje težine.
Pojam koji je proslavio Mihaly Robert Csikszentmihalyi u svojoj knjizi “Flow: temelji pozitivne psihologije”.
Flow je stanje potpune uronjenosti i koncentracije – fokusiranost na ono što je jedino stvarno – a to je sada/zadatak koji imamo pred sobom
Flow je stanja kada obavljamo neki zadatak koji nam je dovoljno izazovan, vrijedan, da dok ga radimo nismo svjesni ni koliko je sati prošlo, da smo gladni i sl. Kao što se događa dok radimo Deep work, s tim da je bitna razlika da Flow nije vezan samo uz kognitivno zahtjevne zadatke, za razliku od Deep worka.
Postoji 8 načina/uvjeta kako postići FLOW:
Glavna “tajna” za postizanje FLOW-a je da ti izazov ne smije biti ni prelagan ni pretežak. Neki stručnjaci predlažu da cilj bude 4% iznad tvojih trenutnih mogućnosti.
Ako je izazov prelagan, a tvoje vještine iznad težine izazova onda nastupa dosada, zasićenost, apatija i nezainteresiranost i nedostatak koncentracije.
Ako je izazov pretežak, daleko iznad tvojih trenutnih vještina, onda nastupa stres, anksioznost, potreba da odgodiš zadatak i odustajanje.
Zato uvijek pokušaj veći cilj i zadatak razlomiti na manje dijelove. Tako ćeš lakše pratiti svoj napredak, mozak će brže uočavati nagrade, a cilj će se činiti lakšim i bližim.
Ako, primjerice, moraš usvojiti neku potpuno novu vještinu, pokušaj početi s nečim što ti je najlakše, najbliže ili s čim imaš iskustva. Ili ako moraš napisati neki veliki projekt koji je težak, dugačak i kompleksan, započni s onim što ti je najpoznatije ili najlakše.
Npr; prvo pripremi svu dokumentaciju, odredi kada ćeš što raditi, pripremi svoje okruženje da uđeš u stanje Deep worka i FLOW-a i tek onda kreni na idući korak.
Ako želiš naučiti više kako povećati svoju koncentraciju i ovladati drugim vježbama i metodama za poboljšanje tvojih kognitivnih sposobnosti, prijavi se na online edukaciju Mozak 2.0.
Adresa: Vodnikova 5, 10000 Zagreb
OIB: 99870145004