Nitko vas ne može natjerati da se osjećate inferiorno bez vašeg pristanka.
Eleanor Roosevelt
Svakodnevno se susrećemo s različitim ljudima i njihovim potrebama, a nerijetko zanemarujemo vlastite, u strahu da ne povrijedimo druge. Kako pronaći zlatnu sredinu u komunikaciji i steći samopouzdanje? U nastavku saznaj kako pravilno izraziti vlastite osjećaje, potrebe i stavove istovremeno imajući na umu prava drugih.
U privatnom i poslovnom životu svakodnevno razmjenjujemo informacije. Čovjek je društveno biće i njegov život nezamisliv je bez komunikacije s drugim ljudima. Osim toga, komunikacija je važan alat za stvaranje osobnog identiteta. Kako komuniciramo govori nešto o nama i postavlja standard za ponašanje drugih ljudi prema nama.
Razlikujemo četiri vrste komunikacije: agresivna, pasivna, pasivno-agresivna i asertivna.
Izražavanje svojih potreba i stavova na način koji verbalno i fizički predstavlja ugrozu za druge – obilježje je agresivne komunikacije. S druge strane, neizražavanje vlastitog mišljenja, osjećaja i potreba te izbjegavanje zauzimanja za sebe naziva se pasivna komunikacija. Kombinacija navedenih vrsta naziva se pasivno-agresivna komunikacija i podrazumijeva naoko ljubazno i pasivno ponašanje koje je obilježeno sarkazmom, ironijom i ignoriranjem kroz koje osoba izražava nezadovoljstvo i/ili neslaganje. Asertivna komunikacija predstavlja način izražavanja vlastitih osjećaja, potreba i stavova koji ne ugrožava druge. U prijevodu, asertivna osoba poštuje svoja i prava drugih. Ova vrsta komunikacije smatra se najboljim alatom za gradnju zdravih međuljudskih odnosa. Osoba govori mirnim tonom, sluša sugovornika s poštovanjem dok istovremeno štiti svoje mišljenje i iznosi vlastite potrebe. Poštuje sebe i sugovornika.
Asertivna komunikacija često se miješa s agresivnom komunikacijom. Naime, neki ljudi smatraju da trebaju biti agresivni ako se žele izboriti za sebe i svoja prava. Međutim, to nije tako. Asertivnost nam pomaže da ostvarimo svoja prava bez da nanosimo štetu drugima – suprotno agresivnoj komunikaciji gdje se sugovorniku ne iskazuje poštovanje. Glavno načelo asertivnosti je komunikacija koja nije pasivna ni agresivna. Osoba koja asertivno komunicira ima sposobnost otvoreno izraziti svoje osjećaje, potrebe, stavove, želje i ponašati se u skladu s njima, istodobno poštujući sve navedeno kod svog sugovornika.
Asertivnost je višedimenzionalni koncept, istovremeno se može smatrati skupom vještina, vrstom komunikacije i vrstom ponašanja.
Osoba koja koristi asertivnu komunikaciju aktivno sluša, poštuje druge i traži poštovanje od sugovornika te jasno i otvoreno komunicira. Nadalje, ton glasa nije agresivan i prilagođen je situaciji, osoba izražava konstruktivnu kritiku, a zna i pohvaliti druge. Bitno je naglasiti kako osoba preuzima odgovornost za svoja djela, spremna je na ispriku kada pogriješi i zna kontrolirati svoje osjećaje.
Asertivnost je najučinkovitija komunikacijska vrsta koja rezultira nizom pozitivnih rezultata u izgradnji samopouzdanja i zdravih odnosa s drugima. Prema A. Patakossu, najpoznatijem autoru o traženju smisla na radnom mjestu, naš posao nikad nije samo posao, on uključuje i odnose. Asertivna komunikacija temelj je zdravih odnosa ne samo u privatnom već i u poslovnom životu. Više o traženju smisla tj. primjeni logoterapije na radnom mjestu u sljedećem članku.
Nadalje, asertivnost promiče visoku razinu fizičke i emocionalne dobrobiti u poslovnoj i privatnoj sferi života. Asertivne osobe su samopouzdanije, zadovoljnije, lakše grade odnose s drugim ljudima, manje su podložne stresu i brže rješavaju konflikte. Osim toga, najčešće promjene nakon usvajanja i primjene asertivnosti su rast samopoštovanja i motivacije.
Usvajanjem asertivne komunikacije postajemo autentičniji i neovisniji.
Vratimo se pitanju s početka naše priče – kako reći NE? Ako se mučiš s navedenim, ne znaš izraziti svoje stavove i potrebe, teško kontroliraš emocije i/ili osjećaš da te ljudi nedovoljno poštuju ili čak “gaze po tebi” – redovita primjena tehnika asertivnosti pomoći će ti da uspostaviš kontrolu nad vlastitim životom. Tehnike asertivnosti usvajaju se postepeno i svjesno, a rezultati ne izostaju.
Tehnike asertivnosti:
Vjerujem da si se potrudio oko planiranja izleta, ali meni ne odgovara termin putovanja.
Tehniku koristimo kada su stavovi između nas i sugovornika različiti, a treba donijeti kompromis. Naravno, ova tehnika nije primjenjiva na sve situacije – postoje mišljenja i stavovi koje nikada nećemo žrtvovati i oko kojih nećemo raditi kompromis. Međutim, tehnika je primjenjiva kada je dogovor moguć bez da ikome nanosi štetu. Sastanak može biti u petak kada su svi slobodni.
Dva ravnopravna sugovornika slobodno i bez straha od posljedica izražavaju svoje osjećaje vezane za neku problematičnu situaciju. Razgovor počinjemo otvaranjem Osjećam se, Ne sviđa mi se, Plaši me…, zatim objasnimo zašto se tako osjećamo, direktno izrazimo svoje želje i potrebe s obzirom na trenutnu problematiku i u odnosu na našeg sugovornika. Nakon toga iznesemo smisleni prijedlog za rješavanje situacije koji je realan i sugovorniku dajemo priliku da izrazi svoje mišljenje o navedenom prijedlogu. Ne sviđa mi se što me požuruješ. Takvo ponašanje me čini nervoznom i dodatno me usporava. Dogovorili smo se krenuti u 15 h, imam još pola sata da se spremim. Molim te, pričekaj me vani, a ja ću se potruditi izaći ranije.
Zauzeti se za sebe i reći “NE” zaista nije lako, pogotovo ako želiš izbjeći agresivno i pasivno ponašanje. Međutim, svaki put kad kažeš “DA” umjesto “NE” radiš protiv sebe i gubiš kontrolu nad vlastitim životom što naposljetku dovodi do nezadovoljstva i stresa. Kako bi ovo izbjegao/la, usvoji asertivnu komunikaciju i nauči izraziti svoje osjećaje, stavove i potrebe istovremeno poštivajući prava sugovornika. Postojeće konflikte u privatnom i poslovnom životu rješavat ćeš na kvalitetniji način i samim time poboljšati kvalitetu vlastitog života. Kako ćeš dobiti ono što želiš ako to ne izraziš? Asertivna komunikacija najbolji je način da to ostvariš.
Ako o asertivnoj komunikaciji želiš naučiti još i više, pretplati se na naš newsletter. U newsletteru ti uskoro donosimo termine novih edukacija, zanimljivosti iz blogova i još puno toga.
__________________________________________________________________________________________________________________________
Želiš naučiti kako iznijeti vlastite stavove da te drugi razumiju, kako reći “ne” i zauzeti se za sebe?
Naš tim stručnjaka pomoći će ti u tome. Prijavi se na edukaciju Komunikacijske vještine i nauči kako ovladati tehnikama asertivne komunikacije.
Za sva pitanja javi nam se na kontakt.
Za više informacija o nadolazećim edukacijama, prati nas na webu i društvenim mrežama.
Adresa: Vodnikova 5, 10000 Zagreb
OIB: 99870145004